~AssALamUALAIkum...HeLL0...0hAIYo g0zAImASu....AnneYongHaseYo~

Friday 29 June 2012

~10 amalan terbalik masyarakat melayu~

Secara sedar atau tidak kebanyakan daripada amalan seharian kita adalah bertentangan daripada apa yang telah dianjurkan oleh Islam..Berikut merupakan 10 amalan yang telah mengalami transformasi daripada yang sepatutnya dilakukan..Marilah kita bermuhasabah diri dan menghitung kembali amalan seharian kita..

1. Amalan kenduri arwah selama beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga si mati adalah terbalik daripada yang dianjurkan Rasulullah di mana Rasulullah telah menyarankan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga si mati bagi meringankan kesedihan dan kesusahan mereka..Sudah la keluarga si mati tersebut ditimpa musihabah, terpaksa pula mereka menyediakan makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil..

2. Apabila menghadiri kenduri kawin orang kerap salam berisi tetapi sebaliknya apabila menziarahi orang mati atau kenduri arwah tidak pula salam berisi..Sepatutnya kalau menziarahi keluarga si mati la kita patut memberi sedekah, sedikit sebanyak dapat meringankan beban yang ditanggung oleh mereka..

3.  Ketika menghadiri majlis yang dianjurkan oleh pemimpin negara, kita berpakaian cantik, kemas dan segak..Sebaliknya apabila menghadap Allah baik di rumah mahupun di masjid, pakaian lebih kurang sahaja bahkan ada yang tidak berbaju..

4. Apabila menjadi tetamu di rumah orang, kita berasa segan untuk menjamah makan yang dihidangkan, sedangkan apa yang dituntut adalah banyakkan makan dan habiskan makanan yang dihidang supaya tuan rumah berasa gembira dan tidak membazir..

5. Bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah sebaliknya..Sedangkan sebaik-baik solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan timbulnya rasa riak..

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan..Sebaliknya kita menjadikan bulan puasa sebagai pesta makanan..Kebanyakan orang mengaku carta perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun..

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah..Apabila pulang dari mengerjakan haji adalah sebaliknya..Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah apabila selamat pulang dari bermusafir..

8. Semua ibubapa amat bimbang sekiranya anak mereka gagal dalam peperiksaan bahkan mereka sanggup berhabisan bagi memastikan anak mereka lulus dengan cemerlang..Tapi kalau anak tak boleh baca Al-Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu menghantar anak mereka mengaji atau ke kelas agama..

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja..Hujan atau ribut sanggup diredah..Tapi ke rumah Allah tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang masjid..

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias..Tapi kalau duduk di rumah, bedak sejuk bertempek-tempek..Sedangkan yang dituntut adalah seorang isteri itu berhias untuk suaminya..

p/s: sekadar nak berkongsi...

1 comment:

mujagirl92 said...

disokong oleh,, ehem.,,, muja la,, hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...