~AssALamUALAIkum...HeLL0...0hAIYo g0zAImASu....AnneYongHaseYo~

Saturday 5 January 2013

~hujan~


Sejuknya pagi ini..Malasnya nak bangun..Nak sambung tidur boleh tak???..Yeah I know that I woke up a little bit late today but all of you does'nt have to stare at me like that cats..I'm not an alien..Lantas Iris bangun menjenguk keluar jendela..Lebat sungguh hujan pagi ini..Bila agaknya akan berhenti..

Ringkasan kitaran air.

Apa itu hujan??Secara ringkasnya hujan merupakan kerpasan cecair yang terbentuk apabila titik air yang terpisah jatuh ke bumi dari awan..Hujan memainkan peranan penting dalam kitar air di mana kelembapan dari laut terpeluwap, bertukar menjadi awan, terkumpul menjadi awan yang lebih besar, dan akhirnya kembali ke laut..

Hujan membawa rahmat..That is a fact..Hujan menyuburkan bumi..Hujan merupakan sumber air..Hujan sebagai peringatan (persediaan menghadapi banjir)..Namun begitu, ada dikalangan kita yang melihat hujan dari sudut yang negatif..Malah ada yang menganggapnya sebagai satu musibah..

Hujan sering dikaitkan sebagai waktu terbaik untuk mencapai bantal dan melelapkan mata..Dan akhirnya ia dijadikan sebagai satu alasan untuk tidak menghadiri kelas dan sebagainya..Why i has to be that way???..sedangkan kita tahu hujan merupakan salah satu waktu yang afdal untuk berdoa..

Sudah tahu sekarang musim hujan maka hadkan la aktiviti-aktiviti luar..Sediakan payung atau bawa baju hujan bersama..Jadi apabila turunnya hujan tidak la kita kebasahan dek hujan..Hujan bila dia nak turun, akan turun juga..Tak ada siapa boleh menghalangnya..Be prepared..Jangan jadikan hujan sebagai tempat melepas geram..Tak baik tau..Allah tak suka..

p/s: merenung ciptaanNya membuatkan hati menjadi tenang..






1 comment:

Natasha said...

time-time hujan kdg2 mngantuk, kdg2 mcm sayup jerk.. haha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...